Direktlänk till inlägg 24 juni 2009

En miljöbloggares värsta synder

Av miljobloggen - 24 juni 2009 21:27

Det finns många miljöbloggare som är såna riktiga miljövänner, som gör det ena miljömedvetna valet efter det andra som inspirerar och skapar hopp om att vi inte nödvändigtvis går en mörk framtid till mötes. Jag tillhör inte den gruppen miljöbloggare, tvärtom: Idag får min blogg agera biktstol.

Jag har nyligen kommit hem efter en veckolång resa till England och Nederländerna. Min första och antagligen största miljösynd var förstås att jag tog flyget till båda dessa ställen. (Tilläggas bör dock att jag klimatkompenserade för koldioxiden men tyvärr fanns det ingen möjlighet att kompensera för övriga gaser som släpptes ut.) Mitt andra jättestora brott mot allt man vet så väl att man inte ska göra var att köpa flera flaskor buteljerat vatten – för vattnet i kranen smakade inget vidare! Utöver allt detta köpte vi färdiga mackor i förpackningar vid ett par tillfällen och lite annat smått och gott som bidrar till sopberget.

En sak som jag skäms riktigt mycket för men som verkligen har lärt mig en läxa var när jag ensam kom fram till Oxford med bussen, lite tidigare än planerat, och tänkte att jag skulle ta mig till min slutdestination med buss istället för med taxi, och gav mig av för att leta efter någon att fråga. Jag såg en turistinformation men upptäckte att jag var för blyg för att fråga och hittade på dåliga ursäkter för att låta bli det och gick tillbaka till stationen för att ta en taxi istället. Eftersom taxibilarna inte får köra i centrala Oxford fick den ta en jättelång omväg runt staden, vilket förstås ger massa extra utsläpp – särskilt när jag säger att jag senare upptäckte att jag bara befann mig ett par hundra meter från den plats jag skulle till då jag var vid informationen. Ända sedan dess har jag alltid frågat när jag velat veta något! Dock gjorde jag och mina föräldrar ytterligare ett antal onödiga taxiresor innan vi upptäckte hur mycket snabbare det var att gå… (Men hade jag inte haft trötta och utslitna föräldrar hade jag alltid valt att gå efter att jag gjort bort mig så i början.)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av miljobloggen - 14 mars 2010 11:05

NY ADRESS: EKOREKOBLOGG.WORDPRESS.COM    

Av miljobloggen - 19 februari 2010 22:43

Hej!   Jag får ingen inspiration till min nya blogg och faktum är att jag saknar att miljöblogga! Men jag vill ändå byta bloggsajt och passar samtidigt på att byta namn på bloggen till Ekorekoblogg eftersom det är mer catchy och säger samtidigt m...

Av miljobloggen - 27 januari 2010 22:44

Vill bara ta tillbaka min pretentiösa inställning till min nya blogg. Har nu bestämt mig för att inte sträva efter att göra den så himla djup som jag hade tänkt. Tar bara lusten ifrån en att skriva. Däremot hoppas jag göra den välskriven, stundtals t...

Av miljobloggen - 27 januari 2010 17:01

Från och med idag kommer ni kunna hitta mig på en ny adress.   Jag har funderat på att byta adress ända sedan de började med reklam här på bloggplatsen. Jag har också känt att namnet på bloggen, miljöbloggen, har varit lite för begränsande ämnesm...

Av miljobloggen - 24 november 2009 20:24


  Var på myrorna idag och letade adventsgrejer till nya lägenheten och gladdes åt mina fynd! En fönsterstjärna i trä (15kr), en elljusstake (25kr), en adventsljusstake (5kr!) och fyra glögglas (5kr/st). Gjorde dock en chansning med tanke på att va...

Skapa flashcards