Alla inlägg den 6 mars 2009

Av miljobloggen - 6 mars 2009 15:47

Vad brukar du dricka när du går ut och lunchar? Jag dricker nästan alltid vatten när jag är på restaurang, för oftast är det det enda alternativet till den som inte vill dricka Coca-Colas produkter (Cola, Sprite, Fanta m fl.).

Jag har försökt undvika Coca-colas drycker i 4-5 år – till en början för att jag hade läst om hur de förorenade dricksvattnet i Indien, nu för att jag har läst att de anklagats för att ha medverkat i morden på colombianska arbetare som varit medlemmar i facket (källa: http://www.pbs.org/frontlineworld/fellows/colombia0106/) – och det är slående hur ofta man tvingas välja vatten till maten, trots att man kanske är sugen på en sliskig läskedryck.

Den främsta anledningen till att i princip alla restauranger serverar Coca-colas produkter är att Coca-Cola sponsrar dem med kylar som de rengör och reparerar i utbyte mot att restaurangen har deras varor på hyllorna. Dock är Coca-cola skyldiga att låta restaurangen ha andra produkter på 20 procent av hyllutrymmet. Med andra ord: värt att börja fråga efter lite annorlunda läskedrycker när du går ut och äter, eller åtminstone bojkotta Cola och ta en vatten istället (obs! Se upp för Coca-colas eget mineralvatten BonAqua. Utomlands finns även andra varianter som t ex. NaturAqua.). Ett hett alternativ till den vanliga Colan är Ubuntu som är rättvisemärkt, men jag har än så länge bara sett den på Pressbyrån.

Kom ihåg: det är väldigt lönsamt för restauranger att servera Coca-cola när de får gratis kylskåp, men inte om de inte kan sälja de drycker som de köper in.

Ovido - Quiz & Flashcards