Direktlänk till inlägg 26 januari 2009

Bli eko - spara pengar!

Av miljobloggen - 26 januari 2009 22:58

Det är verkligen inne att vara ”eko”. Tidningar, tv och bloggar kryllar av tips på vad vi kan köpa för att följa med i den gröna trenden, och allt fler företag marknadsför sina varor som ”naturliga”, ”ekologiska” och ”miljövänliga”. Det har blivit etiskt korrekt att konsumera. För trots att företagen är mer medvetna om miljökonsekvenserna och har fler miljölagar att förhålla sig till än förut, så handlar det fortfarande lika mycket om marknadsföring och om att öka försäljningen.

Men faktum är att i princip allt vi konsumerar tär på vår jord på något sätt. Det spelar ingen roll om det är ett ekologiskt äpple (varifrån har det transporterats?) eller en iPod som ska eliminera behovet av CD-skivor (hur många gånger har du inte bytt ut dina musikspelare de senaste 20 åren?). Och många varor som utger sig för att vara miljövänliga har andra baksidor. Ta ett klädesplagg i ekologisk bomull t ex, vad är det som säger att färgningen av plagget är lika miljövänlig som bomullen?

Så det enklaste sättet att göra något för miljön är helt enkelt att konsumera mindre! Köp inget för att det är ”miljövänligt”, köp det som du behöver men gör ett aktivt val för att göra ditt ekologiska fotavtryck så litet som möjligt. När du köpt det du behöver och råkar få pengar över eftersom du inte har köpt något onödigt, kanske du kan skänka pengarna. Undrar om inte det känns bättre än att lägga pengarna på sig själv…

 
 
Anna

Anna

26 januari 2009 23:01

Kikar in på din blogg! Jag gillar också ekologiska varor och rättvisemärkt!

http://husprojektet.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av miljobloggen - 14 mars 2010 11:05

NY ADRESS: EKOREKOBLOGG.WORDPRESS.COM    

Av miljobloggen - 19 februari 2010 22:43

Hej!   Jag får ingen inspiration till min nya blogg och faktum är att jag saknar att miljöblogga! Men jag vill ändå byta bloggsajt och passar samtidigt på att byta namn på bloggen till Ekorekoblogg eftersom det är mer catchy och säger samtidigt m...

Av miljobloggen - 27 januari 2010 22:44

Vill bara ta tillbaka min pretentiösa inställning till min nya blogg. Har nu bestämt mig för att inte sträva efter att göra den så himla djup som jag hade tänkt. Tar bara lusten ifrån en att skriva. Däremot hoppas jag göra den välskriven, stundtals t...

Av miljobloggen - 27 januari 2010 17:01

Från och med idag kommer ni kunna hitta mig på en ny adress.   Jag har funderat på att byta adress ända sedan de började med reklam här på bloggplatsen. Jag har också känt att namnet på bloggen, miljöbloggen, har varit lite för begränsande ämnesm...

Av miljobloggen - 24 november 2009 20:24


  Var på myrorna idag och letade adventsgrejer till nya lägenheten och gladdes åt mina fynd! En fönsterstjärna i trä (15kr), en elljusstake (25kr), en adventsljusstake (5kr!) och fyra glögglas (5kr/st). Gjorde dock en chansning med tanke på att va...

Ovido - Quiz & Flashcards